Leven in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu Leven in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu

Leven in Rio

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 Maart 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hoi iedereen,
De carnaval is alweer een week afgelopen en het leven hier gaat weer terug naar normaal. Er is dan ook weinig gebeurd deze week. Ik ben toch eindelijk maar langsgegaan bij Cristo Redentor en heb de foto's gemaakt die iedereen maakt. Cristo staat bovenop de Corcovado berg en om daar te komen moet je een trammetje nemen omhoog. Vervolgens is het nog vele treden verder, maar er is een ingebouwde roltrap die je naar Jezus brengt. Gelukkig ben ik nog jong dus ik nam de trap langs allemaal winkeltjes en restaurantjes. Overal staan bordjes met 'don't feed the animals' en het schattigste is dat de aapjes daar allemaal gezellig omheen zitten. Het beeld is 39 meter hoog en binnenin zit een soort kapelletje. Daar mochten we helaas nu niet in want alles wordt opgepoetst en klaargestoomd voor alle sport evenementen. Vanaf het platform om het beeld heb je een mooi uitzicht over de stad en dat was misschien nog wel het indrukwekkendst.
Omdat ik verder vooral aan mijn scriptie heb gewerkt en ik jullie niet wil vermoeien met statistieken en methodologie zal ik wat vertellen over Rio.
Rio was de hoofdstad van Brazilië tot 1960, daarna is Brasilía is de hoofdstad geworden. Veel overheidsgebouwen zijn verplaatst behalve de militairen. Rio telt ruim 6 miljoen. De naam Rio de Janeiro was eigenlijk een foutje van de Portugezen. Zij kwamen hier aan en dachten dat het water een rivier was ipv een baai (wat het is) en omdat het januari was hebben ze de plaats omgedoopt tot Rio de Janeiro. Het had eigenlijk Bahia de Janeiro moeten heten. Mensen die geboren zijn in Rio de Janeiro heten cariocas (vertalen huis van de witte man). Er is grote ongelijkheid in Brazilië en dat is goed te zien in Rio. De rijke wonen aan de kust in Leblon, Ipenima of Copacobana. De middenklasse woont in het dal in bijvoorbeeld het centrum en de armen wonen de berg op voornamelijk in Favela's. Naast de woonlocatie is er een grote onderscheid in klasse qua huidskleur. Over het algemeen zijn is het des te witter je bent des te rijker. De criminaliteit in Rio is hoog en de politie is al jaren bezig om de criminaliteit terug te dringen (en gaat vrij aardig). Je hebt hier ook vele verschillende politiegroepen; simpele bewaking, burgerpolitie, federale politie, militaire politie en de speciale troepen (tropa de elite). De politie is bezig om de favela's op te schonen en zijn begonnen in de toeristische gebieden. Filemon liep met ze mee bij een inval in Spuiten en slikken op reis. Wat er eigenlijk gebeurt is dat de bewoners moeten verhuizen en een nieuwe favela wordt gecreëerd meer in het noorden van de stad. De favela om mijn onderzoekcentrum is vrij nieuw en wordt bewoond door cariocas die voorheen in Rochinda woonden. Andere acties die worden gedaan zijn willekeurig donkere jongens oppakken afranselen en wegens gebrek aan crimineel bewijs weer loslaten. De tropa de elite (hier de BOPE genoemd) wordt alleen gebeld als alle andere troepen het niet meer aankunnen en zij werden laatst ingezet bij een oorlog tussen twee favelas en dan schieten ze op alles wat (mogelijk) een wapen heeft. ik zag dit op het nieuws, ik kom zelf natuurlijk niet in de buurt. Ik blijf lekker waar veel toeristen zijn want die plekken worden goed beschermd. Ik woon in Copacabana en hier wordt veel gepatrouilleerd en ik voel me hier helemaal niet onveilig er is ook nog niets voorgevallen, even afkloppen.
Andere dingen over Rio. Het is hier nog steeds super heet met een dagtemperatuur van 36 graden. Het is officieel regenseizoen maar daar zie je weinig van. Als ik terug kom van mijn stage neem ik vaak nog even een duik in de oceaan, het leven is hard I know.
Het eten is hier geweldig. De Brazilianen zijn echte lekkerbekken. De Braziliaanse keuken is een mix van dingen over de hele wereld daarnaast hebben ze alle soorten fruit en houden ze erg van broodje, cakejes en taartjes. Ik zit hier dus helemaal goed.
Het leven is hier zeker goedkoper dan in Europa maar het is hier niet heel goedkoop. Het zijn vooral de geïmporteerde dingen die duur zijn en de lokaal geproduceerde etenswaren zijn goedkoop dus dat is voor mij iedere dag bananen en mango's eten.
Ik ben al druk bezig met leuke dingetjes verzamelen uit Rio. Ik weet niet of jullie nog speciale verzoeken hebben voor dingen die ik voor je moet meenemen; havaianas, minibikini's, chocola, mini jezus, noem het maar op. Stuur dan even een persoonlijk bericht (dus niet hier) en dan zal ik kijken of ik dat kan regelen.
Até logo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 4175

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 29 Juli 2014

Rio!

Landen bezocht: