Lekker generaliseren - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu Lekker generaliseren - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu

Lekker generaliseren

Blijf op de hoogte en volg Kim

14 April 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hoi iedereen!
Ik heb nu alle highlights van Rio gezien en er vanalles over verteld dus ik wil wat meer vertellen over de mensen hier en hun dagelijks leven. Het is lastig om te generaliseren over 200 miljoen mensen dus ik zal mijn ervaringen vertellen en hoe ik t zie. Dit is niet per se waar voor alle Brazilianen!
Ten eerste zijn de Brazilianen sociale, lieve en hardwerkende mensen. Ze maken graag een praatje met onbekende en het gebeurt dan ook dagelijks dat mij iets wordt gevraagd over de bus, een opmerking over het verkeer of een commentaar over het weer (ja dat doen ze hier ook). Het meest opvallende was een keer in de metro waarbij een vrouw naast mij ging zitten en een fotoboek uit haar tas haalde om mij te laten zien wie ze zou gaan ontmoeten. Ik weet nu alles over haar kinderen en kleinkinderen. De mensen hier willen me ook heel graag helpen dus als ik een beetje verward rondloop vragen mensen of ik het kan vinden en als ik iemand iets vraag (zoals welke bus naar Copacabana gaat), doen ze hun uiterste best om in het Engels of met gebarentaal te antwoorden. Als ik zeg dat Portugees ook mag (omdat ik wel iets kan verstaan) dan komt er een super uitgebreide uitleg over alle mogelijkheden. Ik kan niet alles volgen want dat gaat veel te snel maar ik vind het zo lief dat ze de tijd voor me nemen.
Ze nemen dan ook graag over de tijd voor. Niets is hier gehaast. Lunch duurt zolang als het duurt en omdat het verkeer zo onvoorspelbaar is, zijn tijden voor afspraken ergens tussen de afgesproken tijd en een uur later. Hoelang een meeting duurt is ook nooit van tevoren afgesproken.
Persoonlijke hygiene is ook zeer belangrijk (thank god aangezien je vaak op elkaar gepropt in de bus of metro sta). Het is de gewoonte om 2 keer per dag te douchen en na iedere maaltijd je tanden te poetsen.
Naast een verfrissende douche om wakker te worden, drinken ze hier cafezinho. Dat is een shotje koffie. Het is niet te drinken (heir wordt ook veel suiker in gedaan om het dragelijk te maken) maar het werkt wel.
Het is dus heel makkelijk om contact te leggen met Brazilianen maar het is lastig om verder te komen dan dat. Zij zijn erg gereserveerd en beetje conservatief.
Verder nog nieuws is dat FC Flamengo landskampioen is geworden zondag (toch nog een kleine overwinning op zondag voor de voetbal liefhebber). Sinasappelen zijn hier niet oranje (al heten ze wel laranjas) maar groen met geel. Ik ben hier naar de opera Carmen geweest in de teatro municipal. Op het kaartje stond dat je niet werd toegelaten op slippers, korte broek, bermuda, omslagdoek of mouwloos shirt, maar al het andere werd gewoon aangetrokken en sommige jurkjes zou ik toch meer een topje noemen.
Volgende week is het Pasen. Er wonen heel veel katholieken in Rio (niet heel gek aangezien zij een gigantisch beeld van Jezus hebben staan) dus ik ga kijken hoe zij Pasen vieren.
Beijos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 4168

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 29 Juli 2014

Rio!

Landen bezocht: