Rellen in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu Rellen in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu

Rellen in Rio

Blijf op de hoogte en volg Kim

23 April 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hoi iedereen!
Hierbij stuur ik even een teken van leven omdat vandaag op het NOS journaal werd gesproken over rellen in Copacabana (de regio in Rio waar ik woon). Ik woon gelukkig aan de andere kant van Copacabana en heb dan ook niets persoonlijk meegekregen van de rellen. Het lastige hier is dat het nieuws over dit soort dingen niet betrouwbaar is. Volgens de Braziliaanse pers zat de politie achter een jongen aan die mogelijk drugs verkocht en toen deze jongen vluchtte is hij van een muur gevallen en daarbij overleden aan zijn verwondingen. De jongen van 12 die is overleden is volgens hen geraakt door een kogel/steen van de relschoppers. Volgens de relschoppers zijn beide jongens neergeschoten door de politie maar hebben dat statement weer ingetrokken nadat er geen schotwonden waren gevonden. Want de moeder van de eerste jongen is ook naar de (internationale) pers gestapt en heeft gezegd dat er geen schotwonden waren maar dat de verwondingen niet van een val komen maar van grof lichamelijk geweld. Dus we weten niet wat er nu precies is gebeurt en het gekke is ook dat niemand zich afvraagt waarom de jongen (die als danser werkt in een tv programma) werd verdacht van drugshandel of waarom er een 12-jarige tussen de relschoppers stond.
Pasen was ook al een beetje overschaduwd door een moord op een jongen die met zijn moeder en zusje naar de kerk ging op goede vrijdag en toen door een verdwaalde kogel om het leven is gekomen.
Voor de rest was Pasen wel leuk. Het is hier de gewoonte om kinderen een soort grote kindersuprise eieren te geven. Ik heb er maar eentje voor mezelf gekocht en het blijkt dat er weinig suprise in zit omdat op de verpakking staat wat erin zit. Ik ben ook nog naar een mis geweest in de hoop dat de Brazilianen er hun eigen draai aan hebben gegeven maar deze is eigenlijk precies hetzelfde als die in Nederland dus daar is ook weinig sappigs over te vertellen. Verder is het een familiefeest met veel eten. De volgende dag waren in de supermarkt de chacolade eieren dan ook meteen vervangen voor detox drankjes en fruit. Ik ben zelf weer gedetoxed met sinasappel, boerenkool en waterkers (dit wist ik ook pas later omdat boerenkool niet een woord is dat ik in het portugees ken of zou willen onthouden). Voor alle niet-gelovigen is Pasen gewoon een aantal dagen vrij dus veel toeristen in de stad en veel locals zijn weekendje weg. Het was ook de laatste mogelijkheid om op het strand te liggen voordat het herfst/winter wordt. Het is winter wanneer de temperatuur onder de 23 graden valt.
23 april (vandaag dus) is het hier São Jorge (sint Joris) dag en dat wordt alleen in Rio gevierd. Ik ging vandaag opzoek naar agoeti's die massaal van het oerwoud naar een stadspark zijn verhuist en het waren er veel. Ik heb geen foto's kunnen maken want de batterijen waren op. Bij dat park was een grote viering aan de gang van sint Joris en hoe anders wordt dat gevierd dan met live muziek in de straat. Daarnaast waren er speciale priesters die mensen op de straat zegenden en er was iets speciaals in een niet speciale kerk waar een gigantische rij voor stond. De winkels lagen vol met st. Joris t-shirt en er werd vanalles met st Joris erop verkocht van rozen tot handdoekjes. Ik heb het allemaal met veel plezier aangezien en ben daarna verder gelopen in de hoop meer van deze bijeenkomsten maar het bleek de enige te zijn in het centrum. Ik ben hard opzoek gegaan naar de naam van de kerk maar kan het niet vinden een educated guess zou zijn dat het de são Jorge igreja (de st Joris kerk) is.
De sfeer in Rio is, naast het feestje daar, een beetje grimmig. Het WK komt dichterbij en de controle en protesten zullen alleen maar toenemen. Ik heb nog 11 dagen voordat ik weer naar huis ga en tot nu toe is mij nog niets gevaarlijks overkomen maar ik hoop zeer dat het zo blijft want hoewel de rellen aan de andere kant van Copa waren, komt het toch wel een beetje dichtbij huis nu.
Maar geen reden tot paniek voor de lezers van deze blog, ik zal oppassen. Tot de volgende en mijn laatste blog hier in Rio!

  • 25 April 2014 - 04:23

    Niels:

    Hey Kimmie! Goed te horen dat alles nog in orde is daar. Vreemd verhaal van die danser met nog nader te bepalen doodsoorzaak. Lekker, detoxen met boerenkool, ik wou dat ze dat hier ook hadden. Misschien kun je nog een andere keer foto's maken van de agoeti's? Groeten, Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 4170

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 29 Juli 2014

Rio!

Landen bezocht: