Toch maar een blog - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu Toch maar een blog - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu

Toch maar een blog

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Februari 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hoi iedereen!
Na veel verzoek heb ik toch maar besloten om een verslag te maken van mijn dagen in Brazilië. Ik zit hier nu precies 1 week en het is hier zo anders dat ik daar uren over zou kunnen praten. Maar we beginnen in het vliegtuig. Eigenlijk had ik verwacht dat er een paar verdwaalde Nederlandse reizigers in het vliegtuig zouden zitten maar het werd anders. Het vliegtuig zat helemaal vol met alle mogelijke nationaliteiten (er maar 1 verdwaalde Nederlander naast mijzelf kunnen ontdekken). Vooraf wordt op allemaal sites duidelijk gemaakt wat je allemaal bij je moet hebben voor een toeristenvisum maar daar aangekomen interesseerde het helemaal niemand (ze zette zonder me aan te kijken een stempel in mijn paspoort). Niemand wilde mijn kaartje zien met vaccinaties of het kaartje dat ik heb ingevuld over de inhoud van mijn koffer. Kortom, op papier is alles perfect geregeld en in realiteit kan niemand het iets schelen.
Vanaf het vliegveld werd ik opgehaald door een vriend van mijn nieuwe huisgenoot en die zette me netjes voor de deur van mijn appartement in Copacobana af. Allemaal prachtig voor elkaar; appartement is super luxe, ik heb mijn eigen badkamer en slaapkamer met airco en natuurlijk (want daar kun je hier niet zonder) een hangmat. De volgende dag ben ik een beetje rond gaan lopen in Copa, naar het strand geweest om 9 uur 's ochtends dan is het niet druk en verbrand je je voeten niet aan het zand. Hier is nu een al een tijdje een hittegolf maar het water is (in verhouding) stervens koud dus even een frisse duik nemen is erg letterlijk.
De stad zelf is heel divers. De mensen zijn hier in alle vormen, maten en kleuren (alleen allemaal bruiner dan ik). De gebouwen lopen ook zeer uiteen. De mooi onderhouden koloniale gebouwen zijn allemaal van de overheid en vaak militaire bases of some kind. Grote glassende gebouwen zijn internationale hotels en handelsgebouwen en al het andere lijkt aan zijn lot overgeleverd te zijn (dit is in het centrum en daarboven). Copa bestaat vooral uit witte flatgebouwen, weinig inspiratievol.
In aanloop naar de carnaval zijn alle grote en kleine sambagroepen aan het repeteren en dat doe je natuurlijk buiten dus daarom zijn hier het hele weekend door live muziek evenementen en daar heb ik het weekend dan ook van genoten. Dit is zonder dansers in bikini's met veren want dat is echt voor de sambadrome en de toeristen aka nep carnaval. Als het goed is (want ik moet het natuurlijk nog meemaken) lijkt de carnaval erg op de onze onder de rivieren; iedereen verkleed en veel drank, alleen betere muziek en weer hier. Het plan is nog om wel een repetitie van de dansers te zien maar dat komt vast later nog.
Maandag mocht ik beginnen bij mijn onderzoekscentrum waar ik ga stage lopen en mijn scriptie maken. Ik dacht dat het een schattig kantoortje zou zijn ergens in de stad maar het is in een schattig gebouwtje midden in een groot onderzoekscomplex die het beste te omschrijven is als Jurassic Park met oerwoud, speciale jeeps die mensen van a naar b brengen en sommige gebouwen zijn hoog ommuurd (tududummm). Dit is vanwege de vogels en de aapjes, helaas geen dino's hier. Ik heb daar mijn eigen computer gekregen in de studentenkamer. Het is hier zeer hiërarchisch en iedere laag van het researchcenter heeft zijn eigen kamer (kartonnen box). Het Engels van de meeste mensen hier (en in Rio in algemeen) is vrij slecht al heb ik het idee dat ze wel beter kunnen maar niet durven. Ik ben ook de tweede buitenlandse student ooit bij ELSA-Brasil onderzoekscentrum en die andere kwam uit Portugal dus ik ben allemaal nieuw en spannend. Ik ben benieuwd of het binnenkort beter gaat. Mijn Portugees gaat wel met sprongen vooruit puur omdat geen keus heb hier.
Omdat er hier nu een hittegolf is en iedereen van airco naar airco verplaatst leek het me geen goed idee om de toerist uit te hangen. Maar ik ben hier nog minstens 3 maanden dus ik heb nog tijd genoeg.
Nou dit is mijn blog voor deze keer. Ik hoop dat ik jullie hiermee een beetje een beeld heb kunnen geven van mijn eerste impressies van hier. Beijos

  • 13 Februari 2014 - 17:48

    Mam:

    Leuke blog, ga zo door ( wel rustig aan vanwege de hitte) liefs pap en mam

  • 26 Februari 2014 - 00:04

    Chyla:

    En ook het eerste verslag gevonden (hoe moelilijk kan het zijn). Heel leuk om te lezen Kim!
    keep up the good work.

    groeten, Chyla

  • 26 Februari 2014 - 00:04

    Chyla:

    En ook het eerste verslag gevonden (hoe moelilijk kan het zijn). Heel leuk om te lezen Kim!
    keep up the good work.

    groeten, Chyla

  • 26 Februari 2014 - 00:04

    Chyla:

    En ook het eerste verslag gevonden (hoe moelilijk kan het zijn). Heel leuk om te lezen Kim!
    keep up the good work.

    groeten, Chyla

  • 26 Februari 2014 - 00:04

    Chyla:

    En ook het eerste verslag gevonden (hoe moelilijk kan het zijn). Heel leuk om te lezen Kim!
    keep up the good work.

    groeten, Chyla

  • 26 Februari 2014 - 00:05

    Chyla:

    En ook het eerste verslag gevonden (hoe moelilijk kan het zijn). Heel leuk om te lezen Kim!
    keep up the good work.

    groeten, Chyla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 4188

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 29 Juli 2014

Rio!

Landen bezocht: