Carnaval - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu Carnaval - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Kim Diepen - WaarBenJij.nu

Carnaval

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Maart 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Helaas is de carnaval weer voorbij en ook voor mij gaat het 'normale' leven weer beginnen. Om uit te leggen wat carnaval hier precies inhoud kan ik het beste terug naar vorige week.
Ik ben die zondag naar een repetities geweest van de sambascholen. Dit was in de Sambódromo. Dat is een straat van 800 tot 1000 meter (de meningen zijn erover verdeeld) die exclusief bedoeld is voor het houden van de carnavals competitie. De technische repetities zijn gratis te zien en het stadion zat dan ook vol met mensen. Er wordt precies hetzelfde gedaan als bij de echte parade alleen dan zonder kleding en wagens maar met muziek en veel dans. Het leuke aan de repetities is dat van alles mag en aan het einde van de parade mochten we ook erachter aan dansen, beneden op de straat. Toen zat het overige publiek nog dus het voelde alsof wij ook erbij hoorde. Dit was de gratis oplossing. Het is ook mogelijk om je plek in de parade te kopen en mee te dansen, maar waarom duur doen als het goedkoop leuker is omdat je je dan niet aan dansjes hoef te houden. Deze avond was super leuk en dan krijg je heel veel zin in carnaval!
De volgende vrijdag begint de carnaval dan echt. Over 5 dagen verspreid zijn er in de stad 400 blocos de rua (letterlijk wegversperringen). Dit zijn grote wagens (alleen versierd in de kleuren van de specifieke bloco) waar de muziek wordt versterkt en soms de zangers op staan. De band loopt dan ervoor met heerlijke live muziek. Deze gaan dan door de straat en stoppen meestal op een soort plein. ondertussen lopen en dansen er allemaal mensen mee waaronder ik ook natuurlijk. Er zijn ook bands die op één plek blijven en daar komen dan vele honderden mensen op af. Het is anders dan in Nederland omdat hier alles buiten plaatsvind en je drankje haal je dan ook van de vele straatverkopers met koelboxen ipv uit de kroeg. Ook alle mogelijke carnavalsattributen worden op straat verkocht.
Op vrijdag begon ik met een bloco de rua bij mij in de buurt, helaas kwam er een grote regenbui (was fijn op zichzelf vanwege de hittegolf maar niet echt handig) dus daar heb ik een stukje bij mee gedanst en ben toen toch maar zeiknat naar huis gegaan.
De volgende dag ben ik met mijn huisgenoot Marcos, zijn zus en hun vrienden gaan carnavallen. Marcos had mij gezegd dat het absoluut heel belangrijk was om verkleed te gaan en dat je ook echt ergens op leek. Dus ik had een kroontje gekocht en bavariajurkje aan om op koningin van oranje te lijken. Maar het bleek dat ik weer veel te hard mijn best had gedaan want mijn mede carnavallers (stuk of 8) hadden een cirkusrokje aangedaan, beetje schmink en/of een pruik en waren verkleed. Vervolgens gingen we naar het centrum in een park. Daar was het superdruk maar wel gezellig. de kostuums zijn er niet beter op geworden. omdat het hier 35 graden is probeerden mensen zo min mogelijk aan te trekken en zich te verkleden door een hoedje op te zetten of glitters over zich heen te strooien. Ik wilde nog foto's maken met goed verkleedde mensen maar dat schoot niet op. Het officiele thema was fantasie maar dan kwam niet heel erg terug behalve in de glitters. Het was ook heel populair voor mannen om als vrouwen verkleed te gaan.
Het was vooral veel bloot en daarom veel zwetende armen botsend tegen jouw zwetende armen. Mensen met smetvrees moeten carnaval absoluut ontwijken. Het maakte voor mij ook eigenlijk niet uit of ik verkleed was of niet ik werd toch beoordeeld/aangesproken op mijn blonde haar en blauwe ogen. Voor het grootste deel waren het (dronken) mannen die je een soort van aanhouden en/of roepen 'you are beautiful' en een beweging maken dat zij een zoen wilden; dit was iedere keer hetzelfde, niet erg origineel jongens! voor een ander deel was het *kuch kuch* gringo *kuch kuch* daar zat iets meer varietie in maar daar zat ik ook niet op te wachten. Het leek me dus een beter plan om in een toeristisch gebied te blijven.
Na het feestje op het plein ben ik met een 4 mensen (twee uit de US en 2 locals) naar een andere bloco geweest die een heel eind lopen was. Helaas wilde de locals niet kwijt waar we naartoe gingen maar we kwamen uit in een armer deel van Rio (geen favella) en daar konden we zo meelopen met bloco. Het was een beetje krap maar wel super leuk. Toen kwamen we er wel ene beetje achter dat de local ons liever kwijt wilde omdat die zomaar vertrok en als we haar dan weer gevonden hadden vertrok ze zomaar weer. niets netjes maargoed. uiteindelijk hebben we de bus gepakt en zijn we moe en tevreden thuisgekomen.
De volgende dag wilde ik dan ook niet meer met de local mee dus ben ik zelf naar een van de grootste blocos geweest. Dit was in Ipenima, een strand naast de mijne Copacabana. Hier zouden 2 miljoen mensen komen en dat zou ik wel eens willen zien. Én dat heb ik geweten. De bloco zelf was niet uitzonderlijk maar ik stond op een stukje gras tussen de weg en het strand, precies bij de bocht. en ipv van dat de mensen de kar volgende de bocht om leek het alsof ze allemaal naar het strand wilden en dus langs mij moesten alle 2 miljoen! Gelukkig stonden er meer mensen stil om mij heen en die wilden daar ook weg en die ben ik toen gevolgd door de stroom heen, dit heeft ook nog zeker 20 minuten geduurd voordat je weer knap kon ademhalen, maar ik leef nog en ik ga nóóit meer naar een plek waar nog zoveel mensen samenkomen in 1 straat. Op de weg terug naar huis (het leek me beter om te lopen dan om een overvolle bus te nemen) kwam ik nog veel meer kleine blocos tegen en dan maakte mijn dag weer helemaal goed.
Die avond was de officiele competitie in de Sambódromo en mij werd geadviseerd om geen kaartjes te kopen maar gewoon lekker thuis op je bank naar de tv te kijken. En die mensen hadden gelijk. De parade begint om 9.00 en dan komen er 6 scholen aan de buurt en de volgende dag weer 6. Iedere school heeft ongeveer 5 kwartier om van de ene kant van de straat naar de ander te komen dus reken maar uit dat dit feestje tot diep in de nacht duurt. Op de tv kon je perfect de kostuums en wagens in detail bekijken en het was echt een lust voor het oog. Groot nadeel was dat iedere sambaschool heeft een persoonlijk liedje de carnaval en dat ene liedje wordt anderhalf uur lang gezongen want alle dansjes passen erop. Ik was blij dat ik er niet zelf zat want de laatste school start om ongeveer 3 uur en ik was al om 1 uur in slaap gevallen.
De volgende 2 dagen ben ik een beetje naar blocos in de buurt geweest, die niet erg druk bezocht werden waaronder eentje onder mijn appartement dus ik heb genoeg samba muziek gehoord voor het komende jaar.
Was de carnaval hier vet, absoluut! De muziek en de locatie zijn absoluut beter. Zou je alleen hiervoor naar Rio gaan, nee. Carnaval is het leukst met vrienden en dan maakt het niet uit waar dat is.

  • 05 Maart 2014 - 18:39

    Ingrid:

    Hé Kim
    Leuk om je verhalen te lezen, je eerste verhalen hadden we gemist, maar we zijn nu weer bij gelezen.
    Maak er wat van en ga ook veel genieten.
    Wij blijven je volgen.
    Tot je volgende verhaal.
    Groetjes
    Peter, Derek en Ingrid

  • 05 Maart 2014 - 20:51

    Chyla En Sjaak:

    Ik neem aan dat het openbare leven even helemaal stil gelegen heeft inclusief je stage?
    Hier was het carnaval ook zeer spectaculair met wel 5 wagens en zo'n 30 verklede kinderen. Wij hadden geen last van grote menigten, dus kom volgend jaar lekker in Nibbik!
    Veel plezier maar weer!

    Groeten, Chyla en Sjaak

    Hoe warm is het nu eigenlijk bij je?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Feb. 2014
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 4188

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 29 Juli 2014

Rio!

Landen bezocht: